• My Westerdahl

Magin finns i vardagen

Vi människor bär på önskningar i vårt inre. I vårt inre finns en önskan att må våra bästa jag, bli lyckliga och älskade. Det är vårt ultimata mål, men vägen dit är individuell. Vissa av oss bär en föreställning att ett nytt jobb, vikt eller relation kommer ta oss dit. Dessa mål kan kännas som berg och bli oöverstigliga.


Det är lätt att vår önskan om att bli ett bättre jag fortsätter vara just en önskan och inget reellt, att vi bara låter det gå omkring att gnaga på vår själ som önskar oss något bättre.


Du hittar din framtid i din vardag


Då och då blir gnagandet så stort att det skapar smärta i vår själ. Smärtan blir så stor att vi beslutar oss att göra en förändring. Utmaningen vi har är att vi vill ha resultat så snabbt som möjligt - gärna igår - därför blir handlingen desto större. Vi säger upp oss från jobbet på stående fot, tränar 2 timmar om dagen i 7 dagar i sträck och äter små små portioner sallad. Efter en kort tid imploderar våra planer och vi orkar inte, det blir för stort och vi saknar kraft.


Jag har tränat kontinuerligt sedan 2011 då jag vägde 130 kilo. Oftast går jag till gymmet 4 dagar i veckan och promenerar 3 dagar, rörelse är en viktig del av mitt liv. Inte för viktmanagement - för min mentala hälsa.


Hemligheten är att framtiden inte gömmer sig i en grandios gest - framtiden gömmer sig i dina rutiner. Detta är en insikt som är A och O om du vill framåt på ett sådant friktionsfritt sätt som möjligt. Du måste internalisera att det är vanorna du gör varje dag som skapar den du är imorgon. I de stora gesterna hittar vi stora känslor - men oftast inget som ger stora resultat över tid. Där gäller upprepning snarare än storlek som regel.


Upprepning och minivanor


När vi verkligen förstår att det är upprepning som är nyckeln till förändring så inser vi också att det krävs av oss för att få stora resultat och förändring. Tror vi. Sanningen är att det är för övermäktigt för vem som helst av oss att tänka stora resultat, upprepning och ett långt tidsintervall. Hade någon sagt till mig där i januari 2010 att det skulle ta mig 6 år att nå min målvikt och att det skulle innebära tusentals små små nej till socker, hundratals träningsdagar och återigen hundratals lowcarb-måltider, hade jag tappat glöden redan från början.


Istället behöver vi fokusera på här och nu och att göra vanorna små, men ofta. Att börja som jag gjorde, med gym 1 dag i veckan på mitt dåvarande favorit-pass - BodyCombat - var en utmärkt start. Det vi sätter i rörelse vill fortsätta i rörelse och därmed vill vi fortsätta träna vilket gjorde det enkelt för mig att lägga på mer träning i min vecka.


Sagt och gjort, jag började träna oftare. Detta gäller allt - allt från bra mat till att meditera. Att sätta ett mål på 40 minuter meditation är övermäktigt. Börja med 2 minuter och arbeta dig uppåt. Det vi gör varje dag är det som gör skillnaden. Bara att visa för dig själv att du investerar i dessa två minuter skapar positiva ringar på din dag.


Lycka till!





Prenumerera