• My Westerdahl

Undvik addiktivt tänkande

Många tror att vi har problem med maten, att det är maten som är någon form av bov i våra liv. Det är bara en halvsanning, det finns absolut beroendeframkallande mat - men det är ofta vårt addiktiva tänkande som sätter krokben för oss i det långa loppet.



Addiktivt tänkande


En beroendeperson tänker ofta på ett speciellt sätt, i speciella banor och enligt addiktiva mönster. Typiskt för en beroendeperson är att tänka i termer som alltid och aldrig. Detta är två farliga ord som vi behöver undvika. Känns "jag får ALDRIG mer äta choklad" igen? Eller "han är ALLTID så dum när han öppnar munnen". Våra alltid och aldrig smittar även av sig på våra dagar. Har vi en dålig dag känner vi att livet alltid är såhär.


Detta leder ofta in på 3 otyg: harm, rädslor och offerkofta, 3 saker vi bör undvika som pesten då dessa alltid föregår ett återfall.


Skapa distans


Jag försöker leva mitt liv 24 timmar i taget. Jag försöker se min säng som en dödsbädd, vilket kan låta väldigt dramatiskt (=ännu en sak som vi beroendepersoner har gemensamt, vår faiblesse för dramatik). Det jag menar är att när jag går och lägger mig vill jag känna att jag var snäppet bättre idag än igår och att jag har bidragit till mänskligheten. Kan jag svara ja på dessa frågor så har det varit en bra dag.


Jag har en bulletjournal där jag har årsmål bestående av ett fint visionboard för att inspirera min hjärna att göra sitt yttersta. Mina årsmål är nedbrutna till månadsmål och dessa är i sin tur nedbrutna till veckomål. I varje uppslag är en vecka och för varje dag antecknar jag min matplan, 2 utmaningar (en aktivitet jag vill lägga till, en jag vill ta bort), matdagbok och sedan en kort reflektion om det varit en bra eller dålig dag. Just det sista är en viktig nyckel jag vill skicka med dig - har jag en dålig dag sedan kan jag alltid bläddra tillbaka i min journal och se att mitt liv består av både bra, dåliga och halvbra dagar. Det ger mig styrka att stå ut utan att äta destruktivt i mina dåliga dagar.


Lycka till!





Prenumerera